Back to Live Event

Eindelijk weer ‘Back to Live’ tijdens het allereerste testevenement dat op 15 februari in het Beatrix gebouw van de Jaarbeurs plaatsvond

Onlangs gaf de overheid groen licht voor een aantal live testevenementen. Het allereerste testevenement, dat binnen een week was uitverkocht, vond vandaag plaats in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs in Utrecht en telde 500 bezoekers. De organisatie was in handen van EventPlatform, Fieldlab Evenementen voerde het praktijkonderzoek uit.

‘De Fieldlab evenementen zijn een heel belangrijke stap in het toewerken naar veilige en verantwoorde evenementen met een verhoogde bezoekerscapaciteit’, aldus Riemer Rijpkema, woordvoerder namens het EventPlatform. ‘De behoefte aan live contact, maar ook perspectief is heel groot. We zijn heel blij dat we, als zakelijke evenementenbranche, het allereerste testevenement hebben kunnen organiseren. We kijken uit naar de uitkomsten van het onderzoek en hoe deze kunnen bijdragen aan de opstart en het herstel van de evenementenbranche’.

Road to Live Canvas
In het programma van het Back to Live evenement stond het schetsen van een eigen perspectief op de toekomst van de evenementenbranche. Hoe gaat de branche van online, naar hybride, naar live? Deelnemers gingen naar hun huis met hun Road to Live Canvas, een persoonlijk plan om de volgende dag al mee aan de slag te kunnen. Inspiratie voor het persoonlijk Road to Live Canvas kwam van collega-deelnemers, maar ook uit de line-up van top sprekers en interviewgasten. Het programma werd geopend door de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, Mona Keijzer. Met een bijdrage van cabaretier Dolf Jansen, hoogleraar Infectiepreventie Andreas Voss, lid van het OMT, en het Metropole Orkest was het een afwisselend, verrassend en inspirerend programma. Na afloop van het event vond een online gesprek plaats tussen Z.M. Willem Alexander, enkele deelnemers en de organisatie.

Praktijkonderzoek
Fieldlab Evenementen voerde een praktijkonderzoek uit tijdens het evenement. Het onderzoek bestond uit een verplichte PCR test voor alle deelnemers, temperatuurmeting en voor een deel van de deelnemers een sneltest. Alle deelnemers werden bij binnenkomst voorzien van een bewegingssensor zodat achteraf precies duidelijk is hoeveel onderling contact er is geweest. Allemaal binnen hun eigen ‘bubble’ van deelnemers met gescheiden ingangen en toiletgroepen. Aan de hand van de onderzoeksresultaten wordt toegewerkt naar veilige en verantwoorde evenementen met een verhoogde bezoekerscapaciteit, zoals voorheen.

Fotoverslag
Op de Facebookpagina van EventPlatform vind je, met dank aan fotograaf Nico Alsemgeest, een uitgebreid fotoverslag.

aangesloten organisaties